Woda – Czy wszystko o niej wiesz? cz.2

Woda – Czy wszystko o niej wiesz? cz.2

Zmienna szybkość wytwarzania ciepła

Jak widać,woda dostarczana jest nie tylko w postaci napojów, ponieważ znaczne jej ilości pochodzą z pokarmów, o czym często się zapomina.

W przypadku osób trenujących z dużą intensywnością utrata płynów będzie, oczywiście, znacząco wyższa. Wiąże się to m in. ze wzrostem tempa metabolizmu podczas wysiłku, wzrastające niemal 20-krotnie w porównaniu z metabolizmem spoczynkowym. W związku z tym zwiększa się szybkość wytwarzania ciepła i w pierwszych kilku minutach temperatura w pracujących mięśniach osiąga wartość nawet 39″C (w spoczynku ok. 34’C).

Generowane ciepło przenoszone jest do przepływającej krwi, a wraz z nią rozprowadzane po całym organizmie, powodując wzrost temperatury wewnętrznej i uruchomienie mechanizmów rozpraszania ciepła.

POCENIE SIĘ – DOBRE, CZY ZŁE?

Podczas wzmożonego wysiłku wytwarzanie potu wynosi średnio 0,5-1,5 litrów na godzinę, a przy bardziej intensywnych wysiłkach w gorący dzień może dochodzić nawet do 4 litrów. Pot to nie tylko strata wody, ale też elektrolitów: sodu, chloru, potasu i magnezu, a także, w mniejszych ilościach: wapnia, żelaza, miedzi, dwuwęglanów, fosforanów, siarczanów, aminokwasów i niektórych witamin.

Ponadto, podczas wysiłku, ale także na skutek przebywania w wysokiej temperaturze otoczenia, oddech jest przyspieszony, zatem utrata wody z powietrzem wydychanym może sięgać nawet 1500-2000 ml w ciągu doby. Oczywiście, tempo wydalania potu jest zmienne osobniczo i zależy od wielu czynników, takich jak masa i skład ciała, płeć, wiek, stopień wytrenowania, ubiór, a także warunków pogodowych, takich jak temperatura i wilgotność powietrza.

Czasem duża potliwość jest negatywnie postrzegana przez trenera czy przez trenującą osobę, jednak fakt, że osoba, która jest wytrenowana, ale obficie się poci, nie jest przejawem jej słabości, ale sprawnie działającego układu termoregulacyjnego (oczywiście abstrahując od przypadków stosowania spalaczy tłuszczu, czy innych specyfików na bazie np. sibutraminy).

SPIS TREŚCI

Woda – Czy wszystko o niej wiesz? cz.1

Woda – Czy wszystko o niej wiesz? cz.2

Woda – Czy wszystko o niej wiesz? cz.3

Woda – Czy wszystko o niej wiesz? cz.4

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments