Rodzaje bram garażowych

Rodzaje bram garażowych
Britons are never more comfortable than when talking about the weather.John Smith, Flickr.

Do starszych rodzajów bram zalicza się rozwierane i uchylne, do nowocześniejszych – bramy segmentowe i rolowane. Dwie pierwsze obecnie najczęściej przeznacza się do składzików ogrodowych albo gospodarczych, otwieranych rzadziej niż główny garaż, bowiem charakteryzują się zbyt niską, jak na obecne wymagania, funkcjonalnością. Pozostałe bramy doskonale sprawdzają się w garażach ogrzewanych, ulokowanych w bryle budynku mieszkalnego, ponieważ są szczelne i dobrze izolowane termicznie. Zaletami starych typów są prosta konstrukcja i łatwy montaż, co wpływa na niską cenę (kosztują do 1000 zł).

Wrota rozwierane (jedno- lub dwuskrzydłowe) w głównym garażu są nieporęczne, bo ich skrzydła potrzebują sporo miejsca na podjeździe i w zimie wymagają uprzątania śniegu w obrębie ich zasięgu. Mankamentami uchylnych (płytowych) jest natomiast zajmowanie przestrzeni (około 1,5 m) na podjeździe. Wynika to z ruchu niełamanego płytowego skrzydła – unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi ono nad podjazd, a potem spoczywa równolegle do sufitu garażu. Tego rodzaju bramy nadal są dostępne w szerokim wzornictwie i można je otwierać ręcznie albo elektrycznym napędem.

Bramy garażowe

Bramy garażowe

Znając wady starszych typów bram garażowych, projektanci wykorzystali postęp techniczny do ich wyeliminowania i opracowania nowocześniejszych modeli. Górują nad starymi wieloma parametrami, m.in. solidną izolacją termiczną i akustyczną, (bezpieczeństwem użytkowników i przez włamaniem, automatycznym sposobem obsługi, oszczędnością miejsca w garażu na podjeździe, możliwością dopasowania do kształtu wjazdu (np. z łukowym nadprożem), architektury i kolorystyki domu.

Bramy segmentowe (sekcyjne) w wersji otwieranej do góry są obecnie najpopularniejsze. Płaszcz porusza się wzdłuż prowadnic od posadzki i zachodzi całkowicie pod sufit. Wrota segmentowe produkuje się jeszcze w wersji otwieranej na bok. Skrzydło, z pionowo ułożonymi segmentami, zachodzi wtedy na ścianę. Prowadnice mocuje się u góry i u dołu skrzydła. Brama boczna doskonale nadaje się do garaży o niskim nadpro-żu, lub gdy stanowi jedyne wejście do garażu (dostęp do środka już po częściowym jej odsunięciu, co przydaje się np. podczas jazdy rowerem albo motocyklem, gdyż wtedy nie potrzeba całkowicie otwierać skrzydła). Inna zaleta to wygodniejsze otwieranie ręczne, bo mniejsza siła jest konieczna do ich przesunięcia w poziomie, natomiast w wersji napędzanej elektrycznie – cena napędu jest niższa.

Obie wersje składają się z segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami. Specjalne uszczelki chronią newralgiczne miejsca skrzydła, tj. styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki, więc wnętrze garażu jest znakomicie osłonięte przed wiatrem. Segmenty fabrycznie wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, który stanowi z kolei barierę przed chłodem, gorącem i hałasem (najczęściej jest to pianka poliuretanowa). Segmenty, zwykle wykonane ze stali ocynkowanej i pokryte blachą stalową (może być przetłaczana), wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno) albo maluje farbą proszkową. Produkuje się też modele z poszyciem z drewna lub ze sklejki. Wysoki wskaźnik ciepłochronno-ści, bogate wzornictwo i kolorystyka sprawiają, że bramy segmentowe znajdują ogromną rzeszę użytkowników. W zależności od budowy i rozmiarów, cena bramy segmentowej wynosi 2000-5000 zł.

Bramy roletowe (rolowane). Działają jak rolety zewnętrzne i jako jedyne wśród bram garażowych są fabrycznie zaopatrzone w automatykę. Wysoka cena (powyżej 3000 zł) to pokłosie tych parametrów konstrukcyjnych. Budowa wrót powoduje, że są równie szczelne, jak bramy segmentowe, lecz zajmują jeszcze mniej miejsca w garażu, ponieważ nie mają prowadnic pod sufitem ani na ścianach. Podczas pracy silnika płaszcz bramy, złożony z drobnych elementów z aluminium lub stali, nawija się na wał, zamontowany wewnątrz garażu albo w kasecie na zewnętrznej ścianie.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments